Nawigacja:  Obsługa okien > Umowy na realizację świadczeń > Moje umowy > Informacje o wnioskach >

Wnioski o rozliczenie do wysokości limitu

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Wnioski o rozliczenie do wysokości limitu są dostępne z pozycji formatki Informacje o wnioskach.

Przycisk umożliwiający złożenie wniosku jest widoczny tylko dla umów na 2020 - 2021 rok i dla wszystkich świadczeń poza zakresami:

- Zaopatrzenie w wyroby medyczne (0412),

- Refundacja cen leków (0413),

- Zapobieganie, przeciwdziałanie i zwalczanie COVID-19 (0419).

 

clip0548

 

 

Przycisk Nowy wniosek o rozliczenie do wysokości limitu umożliwia złożenie nowego wniosku.

Po jego kliknięciu otworzy się nowe okno, w którym należy określić wnioskowany okres na który ma zostać wydana decyzja oraz uzasadnienie.

 

 

clip0780

 

 

Przycisk Wprowadź pozwala na wprowadzenie wniosku do systemu. Po wprowadzeniu wniosek nie jest jeszcze przekazany do rozpatrzenia w OW NFZ i cały czas można go edytować.

 

Wprowadzony wniosek wyświetla się na liście na stronie Informacje o wnioskach.

 

Wniosek może zostać ponownie wprowadzony na dany miesiąc lub okres, jeżeli zostanie on odrzucony przez operatora w OW NFZ.

Kolejność wprowadzanych wniosków jest dowolna, czyli np. można wprowadzić wniosek najpierw na miesiąc kwiecień a następnie na miesiąc marzec.

 

Sekcja: Szczegóły (dostępna z formatki głównej Informacje o wnioskach)

Szczegóły umożliwiają przegląd podstawowych danych wniosku wraz z możliwością sprawdzenia dla jakich punktów umowy świadczeniodawca uzyskał zgodę na rozliczenie bez sprawozdawczości oraz w jakich miesiącach ta zgoda obowiązuje.

 

clip0607

 

 

W części Detale wniosku znajduje się kod umowy, typ wniosku, numer wniosku, numer decyzji, data rejestracji, status wniosku (możliwe statusy: Wniosek wprowadzony, Wniosek przekazany do OW NFZ, Wniosek pozostawiony bez rozpoznania, Wniosek anulowany, Wniosek rozpatrywany, Decyzja negatywna, Decyzja pozytywna), okres obowiązywania, uzasadnienie wniosku, data zatwierdzenia.

Oświadczenie o złożeniu wniosku z par. 3b jest widoczne tylko dla umów na 2020 rok dla miesięcy listopad i/lub grudzień.

Adnotacja "Uwaga. Akceptacja wniosku przez Fundusz będzie wymagać wcześniejszego podpisania aneksu zmniejszającego kwotę zobowiązania Funduszu w pozycjach umowy i okresach sprawozdawczych, dla których ma zostać zaakceptowane rozliczenie ryczałtowe bez udzielania świadczeń i dla których zgodnie z OWU należność winna ulec takiemu obniżeniu." jest widoczna tylko dla umów na 2021 rok dla miesięcy styczeń - marzec.

 

W części Decyzja znajduje się data decyzji, okres obowiązywania decyzji oraz uzasadnienie, które pojawi się jeśli operator po stronie OW NFZ takie poda (w innym wypadku będzie się wyświetlał komunikat: Brak uzasadnienia).

 

W części Podpis wniosku znajduje się funkcja pozwalająca na przygotowanie i przekazanie do OW wniosku o rozliczenie do wysokości limitu w sposób tradycyjny (tak jak było dotychczas) lub w sposób elektroniczny.

Osoba wnioskująca deklaruje sposób obsługi wniosku po jego zatwierdzeniu.

Jeżeli operator zdecyduje o przekazaniu wniosku podpisanego cyfrowo, to przygotowany w Portalu dokument wniosku w postaci pliku PDF - przed pobraniem do podpisu cyfrowego będzie podpisywany przez system podpisem serwerowym.

Podpisywanie dokumentu wniosku podpisem cyfrowym (podpisem kwalifikowanym, osobistym lub certyfikatem ePUAP) jest realizowane poza Portalem.

 

clip0781

 

Za pomocą przycisku Pobierz aktualny plik wniosku, zostanie pobrany plik PDF, który można podpisać. Plik podpisuje się poza systemem Kamsoft podpisem kwalifikowanym. Zamieszczony plik musi być otoczony.

Przycisk Pobierz plik wniosku bez podpisów pełni analogiczną funkcję jak Pobierz aktualny plik wniosku ale pobiera on wniosek bez podpisu złożonego przez użytkownika. W przypadku pobrania w formacie PDF będzie on zawierał podpis serwerowy.

Podpisany plik należy przekazać na Portal za pomocą przycisku Prześlij podpisany plik wniosku.

 

W części Zmiana statusu wniosku użytkownik ma możliwość przesłania wniosku.

Wypełniony wniosek należy wysłać za pomocą przycisku Przekaż do OW.

 

clip0782

 

Po zmianie statusu wniosku na Przekazany do OW, użytkownik będzie miał możliwość pobrania dokumentu PDF do wydrukowania.

Wniosek można anulować za pomocą przycisku Anuluj wniosek.

 

Jeżeli operator zdecyduje na przekazanie wniosku w wersji papierowej, należy od razu przekazać wniosek za pomocą przycisku Przekaż do OW. Pojawi się wtedy komunikat.

 

clip0778

 

Po zatwierdzeniu komunikatu, operator może pobrać plik klikając w przycisk Drukuj wniosek a następnie po podpisaniu przekazać go w wersji papierowej do OW NFZ.

 

clip0783

 

 

W części Wyszukiwanie zakresów świadczeń znajdują się filtry, dzięki którym operator może zawęzić listę interesujących go pozycji.

Dostępne filtry:

Zakres - wybór ze słownika zakresów umów,

Wyróżnik,

Miesiąc - możliwe do wyboru z rozwijanej listy: 1-12,

Wyrażono zgodę - możliwe do wyboru z rozwijanej listy: Tak/Nie,

Czy złożono oświadczenie 3b - możliwe do wyboru z rozwijanej listy: Tak/Nie (filtr dostępny tylko dla okresu listopad - grudzień 2020 roku),

Czy zaakceptowano oświadczenie 3b - możliwe do wyboru z rozwijanej listy: Tak/Nie (filtr dostępny tylko dla okresu listopad - grudzień 2020 roku).

Po ustawieniu filtrów operator zatwierdza wybór za pomocą przycisku Wyszukaj

Wyszukane rekordy widoczne są w postaci listy.

 

Sekcja: Edytuj (dostępna z formatki głównej Informacje o wnioskach)

Edytuj umożliwia edycję wprowadzonych zapisanych danych takich jak wnioskowany okres, oświadczenie jakiego miesiąca wniosek dotyczy oraz treści uzasadnienia.

 

clip0784

 

Informacja:

Aby uzyskać zgodę na rozliczenie rachunku bez wykonania należy posiadać zatwierdzony przez operatora w OW wniosek o rozliczenie do wysokości limitu. Można wtedy przekazać do OW rachunek bez szablonu, który nie ma pokrycia w bieżącej wysokości wykonania.

Rachunki takie mogą być przekazywane elektronicznie (eFaktura). Rachunek w formie elektronicznej dla którego nie wygenerowany został szablon za świadczenia rozliczane za wykonanie będzie mógł być zaimportowany do systemu pod warunkiem istnienia w systemie na dany okres sprawozdawczy zgody na rozliczenie do wysokości limitu zaakceptowany przez operatora w OW.        

  Możliwość składania wniosku o zgodę na wystawianie rachunków bez szablonu będzie możliwe za miesiąc należący maksymalnie do przedziału 01.2021 do 12.2021, dla                    konkretnej  umowy. Wnioski można składać dla jednego miesiąca lub dla kilku miesięcy od razu (w zależności od ustawionego parametru).

 

  W systemie dla danej umowy dla danego miesiąca może istnieć tylko jeden wniosek w statusie „Zatwierdzony”, za wyjątkiem przypadku, kiedy podjęta przez operatora w OW          decyzja skróciła okres obowiązywania wniosku. Jeśli świadczeniodawca złożył wniosek do miesiąca października 2021 i już po jego akceptacji chciałby rozszerzyć okres wniosku       np. do grudnia 2021 powinien złożyć nowy wniosek dla miesięcy listopad 2021 – grudzień 2021. Jeśli świadczeniodawca złożył wniosek o rozliczenie bez sprawozdawczości dla        miesięcy październik 2021 - grudzień 2021 a operator zatwierdził wniosek tylko dla miesięcy październik 2021 – listopad 2021 to, aby w przypadku zmienionej sytuacji finansowej    świadczeniodawca mógł uzyskać zgodę na rozliczenie bez sprawozdawczości w miesiącu grudzień 2021 musi złożyć ponownie wniosek.

 

  Oświadczenie (par. 3b rozporządzenia OWU) będzie można złożyć na dowolnym statusie wniosku innym niż anulowany (przez świadczeniodawcę) i rozpatrzony negatywnie             (przez OW NFZ) co pozwoli na ewentualne złożenie oświadczenia dla wniosków już przekazanych do rozpatrzenia przez OW NFZ lub wniosków rozpatrzonych pozytywnie na           moment wdrożenia modyfikacji systemu.

 

  Wnioski o rozliczenie bez udzielania świadczeń składane dla miesięcy styczeń 2021 – marzec 2021 nie będą posiadały funkcjonalności wnioskowania o zgodę na rozliczanie             należności z tytułu art. 3a lub 3b Rozporządzenia OWU.

   

Wszelkie informacje dotyczące wcześniej składanych wniosków o rozliczenie bez sprawozdawczości (dla okresów marzec 2020 do  sierpień 2020) pozostaną w systemie dostępne, jednak możliwość składania przez świadczeniodawców wniosków dla miesięcy marzec – wrzesień 2020 pozostanie zablokowana w systemie.

Nie ma konieczności drukowania takiego wniosku.

Nie będzie zaimplementowana funkcjonalność przekazywania lub dołączania przez operatora załączników do takiego wniosku.  

Funkcjonalność składania będzie dostępna w zależności od ustawionych parametrów: Wcześniejsze rozliczenie świadczeń - data od oraz Wcześniejsze rozliczenie świadczeń - data do.

Dla wniosków o rozliczenie bez sprawozdawczości, składanych w miesiącach kwiecień - grudzień 2021 dodano weryfikacje:

1.Podczas przekazywania wniosku do OW system sprawdzi czy dla umowy, której dotyczy ten wniosek, został też złożony i zaakceptowany w OW wniosek o przedłużenie okresu rozliczeniowego umowy formalno-prawnej na rok 2021 przynajmniej do 31 grudnia 2021 (jeśli umowa formalno-prawna posiada okres obowiązywania dłuższy niż 31.12.2021) lub daty wcześniejszej niż 31.12.2021 (w przypadku krótszego niż 31.12.2021 okresu obowiązywania umowy formalno-prawnej).

2.W przypadku złożenia wniosku dotyczącego dowolnego miesiąca styczeń – czerwiec 2021 system sprawdzi czy istnieje wniosek o rozliczenie bez sprawozdawczości.

 

Poza powyższymi walidacjami rejestracja wniosków o ustalenie należności i złożenie rachunków za okresy kwiecień – czerwiec będzie procedowana na zasadach tożsamych z

zasadami procedowania wniosków o rozliczenie bez sprawozdawczości, jakie obowiązywały w miesiącach poprzednich (styczeń – marzec 2021).

 

Wystawiane rachunki bez szablonu nie mogą przekroczyć limitów wykorzystanych przez wygenerowane wcześniej szablony. Na etapie zatwierdzania rachunków system będzie badał wysokość wykorzystanego limitu i nie będzie możliwe zatwierdzenie rachunku, jeśli limit narastający zostanie przekroczony.

Zmiana zatwierdzenia rachunku w taki sposób by system przy obecności zaakceptowanego wniosku traktował że efektywny limit odpowiada narastająco planowi pozycji z umowy od pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego do miesiąca za który przekazano rachunek (okres rozliczeniowy wynika z miesiąca, za który przekazano rachunek) - suma zatwierdzanych rachunków nie może przekroczyć narastając przysługującego efektywnego limitu - tak jak obecnie

Limit dla wysokości wystawianych rachunków bez szablonów: Rachunek bez szablonu (suma rachunków bez szablonów przekazana przez świadczeniodawcę w danym miesiącu ) nie może przekraczać wartości limitu w bieżącym okresie rozliczeniowym podzielonej przez liczbę miesięcy bieżącego okresu rozliczeniowego pomniejszonej o wartość bieżącego wykonania w danym miesiącu liczonego jako wartość rachunków wystawionych na podstawie szablonów.