Nawigacja:  Obsługa okien > Umowy na realizację świadczeń > Moje umowy >

Podpisywanie eUmów

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Na stronie Podpisywanie eUmów dostępne są dla świadczeniodawcy dokumenty umowy przekazane przez OW NFZ w celu ich podpisania.

Dokumenty są publikowane w Portalu w postaci jednego pliku PDF zawierającego wszystkie dokumenty związane z umową (umową główną lub aneksem do umowy).

 

Na Portalu będą widoczne do pobrania dokumenty umowy wyłącznie dla statusu wersji umowy Umowa kompletna i tylko dokumenty w statusie Opublikowany w portalu, Przekazany do OW oraz dla wersji umowy Umowa podpisana, dla której dokumenty były podpisane cyfrowo przynajmniej przez OW NFZ i ostatecznie uzyskały status dokument poprawny. Po zmianie statusu umowy na Rozwiązana pliki umowy, udostępnione wcześniej w Portalu, nie będą już dostępne do pobrania.

 

clip0370

 

 

Odnośnik Pobierz znajdujący się w kolumnie Dokument z OW pozwala świadczeniodawcy na pobranie dokumentu podpisanego cyfrowo przez OW NFZ.

 

clip0769

 

Po pobraniu pliku i zapisaniu na dysku świadczeniodawca może wybrać jeden ze sposobów podpisu:

podpisać dokument podpisem kwalifikowanym w aplikacji zewnętrznej – poza Portalem Świadczeniodawcy i zwrócić do OW NFZ przez Portal,

wydrukować dokument, podpisać tradycyjnie i zwrócić w tradycyjny sposób do OW podpisane dokumenty w formie papierowej.

Sposobem rekomendowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest podpisywanie dokumentów cyfrowym podpisem kwalifikowanym świadczeniodawcy i zwracanie przez Portal dokumentów w postaci elektronicznej.

 

UwagaInformacja dla realizatorów zaopatrzenia w wyroby medyczne.

Od 01.01.2023 został zmieniony szablon załącznika do umowy „Harmonogram-zasoby”. W załączniku nie będzie prezentowana zawartość oferowanego wykazu produktów. Ta informacja zostanie zastąpiona identyfikatorem zestawu i numerem wersji zestawu.  Szczegółowe informacje na temat każdego z zestawów można zobaczyć w portalu, można też zawartość zestawu zapisać do pliku.

 

Podpisany cyfrowo dokument operator zwraca na Portal za pomcą funkcji Prześlij.

Funkcja Prześlij jest dostępna:

• przez określoną liczbę dni lub

• do czasu, kiedy OW NFZ rozpocznie ocenę zwróconego dokumentu lub

• do czasu wycofania udostępnionego wcześniej dokumentu.

 

clip0771

 

 

Przy zwracaniu pliku podpisanego przez świadczeniodawcę system sprawdzi, czy świadczeniodawca zwraca plik:

do właściwej wersji umowy

czy jest to ten sam plik, który był przekazany przez OW NFZ

czy w zwracanym dokumencie znajduje się co najmniej o jeden podpis kwalifikowany więcej i czy ten podpis jest ważny.

 

Jeśli wszystkie te warunki zostały spełnione, to plik zostaje wczytany i dokument na ścieżce cyfrowej uzyskuje status – Przekazany do OW.

 

clip0770

 

Jeśli któryś z warunków nie jest spełniony, system uniemożliwi wczytanie pliku informując o przyczynie.  

 

Gdy umowa jest aneksowana, to jeśli taki aneks nie jest podpisywany przez świadczeniodawcę, to z chwilą udostępnienia tego dokumentu na portal, zmieni on status na Umowa podpisana oraz zostanie wyświetlona dodatkowa informacja w części Prześlij: Nie wymaga podpisu przez świadczeniodawcę.

 

clip0772

 

Odmowa podpisania przez Świadczeniodawcę.

Świadczeniodawca oprócz przesłania podpisanej eUmowy może także odmówić jej podpisania.

W tym celu należy kliknąć przycisk Dodaj w kolumnie Odmowa podpisania.

Pojawi się pole tekstowe na uzasadnienie, które należy uzupełnić.

Jeżeli pracownik OW NFZ uzna, że należy wyjaśnić jakieś kwestie, to odpowie na uzasadnienie przesłane pzrez świadczeniodawcę a taka odpowiedź pojawi się na portalu.

W celu sprawdzenia uzasadnień przesłanych przez świadczeniodawcę oraz odpowiedzi z OW NFZ należy kliknąć Podgląd w kolumnie Odmowa podpisania.

 

clip0847

 

 

Prezentacja imienia i nazwiska operatora świadczeniodawcy, który w portalu wprowadził informacje o odmowie podpisania umowy/aneksu do umowy będę dostępne dla umów i aneksów zawartych po 1.02.2024.

 

 

Przesłanie odmowy podpisania jest możliwe tylko wtedy, gdy nie została jeszcze przesłana podpisana eUmowa.

Po przesłaniu odmowy podpisania nie będzie możliwe przesłanie podpisanej eUmowy, chyba, że oddział OW NFZ wyśle odpowiedź, wtedy ponownie będzie można wysyłać podpisaną eUmowę lub powtórnie przesłać odmowę.

Samo użycie funkcji Odmawiam podpisania nie spowoduje zmiany statusu aneksu.

 

Dokument zwrócony do OW NFZ wymaga uzupełnienia przez Świadczeniodawcę.

Jeśli świadczeniodawca będzie zwracał do OW dokument podpisany tradycyjnie, to status dokumentu do momentu rozpoczęcia oceny pozostaje bez zmian, tj. Opublikowany w portalu (przyjęcie pliku dostarczonego w formie tradycyjnej i zmiana na jego podstawie statusu umowy na Podpisana będzie możliwe tylko w sytuacji, jeżeli nie został zwrócony przez świadczeniodawcę plik podpisany podpisem cyfrowym).

 

Świadczeniodawca może zwrócić do OW NFZ dokument udostępniony mu w Portalu w następujący sposób:

dokument w postaci elektronicznej, podpisany podpisem kwalifikowanym – zwrot dokumentu następuje przez Portal

dokument w postaci papierowej, wydrukowany i podpisany tradycyjnie – zwrot dokumentu następuje w sposób tradycyjny (pocztą lub osobiście).

 

Sposobem rekomendowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia jest podpisywanie dokumentów cyfrowym podpisem kwalifikowanym świadczeniodawcy i zwracanie przez portal dokumentów w postaci elektronicznej.

Dokument zwrócony przez świadczeniodawcę do OW NFZ podlega ocenie, w tym weryfikacji czy podpis został złożony przez osoby upoważnione do podpisywania umów w imieniu świadczeniodawcy.

Jeśli operator OW NFZ w wyniku oceny zwróconego dokumentu podejmie decyzję o konieczności jego uzupełnienia przez Świadczeniodawcę, a dokument został zwrócony przez świadczeniodawcę w postaci elektronicznej to informacja o potrzebie uzupełnienia zostanie przekazana na Portal a udostępniany przez OW NFZ dokument uzyska status Opublikowany w Portalu.

 

Przywrócenie dokumentowi statusu Opublikowany w portalu spowoduje, że świadczeniodawca będzie miał możliwość ponownego przekazania dokumentu przez portal.

Świadczeniodawca powinien poprawić dokument zgodnie z uwagami OW NFZ np. uzupełnić brakujące podpisy pod dokumentem i zwrócić go do OW NFZ (przez Portal).

 

Jeżeli operator OW NFZ w wyniku oceny zwróconego dokumentu podejmie decyzję o konieczności jego uzupełnienia przez świadczeniodawcę, a dokument został zwrócony przez świadczeniodawcę w sposób tradycyjny to również uzupełnienie dokumentu i ponowne jego zwrócenie do OW będzie się odbywało w sposób tradycyjny – świadczeniodawca uzupełnia wydrukowany dokument i ponownie dostarcza go do OW NFZ.

 

Wycofanie dokumentu opublikowanego przez OW NFZ z Portalu.

OW NFZ może wycofać dokument, który wcześniej został przygotowany i udostępniony świadczeniodawcy (opublikowany w portalu) Wycofanie opublikowanego dokumentu może nastąpić np. w sytuacji, gdy wystąpi potrzeba jego zmiany – w miejsce udostępnionego wcześniej dokumentu zostanie udostępniony świadczeniodawcy inny, poprawiony dokument.

W takiej sytuacji kontynuacja przez świadczeniodawcę pracy z dokumentem jest bezprzedmiotowa. Dokument (wycofany) nie powinien być podpisywany przez świadczeniodawcę i przekazywany do OW NFZ.

W sytuacji, kiedy OW NFZ wycofa opublikowany dokument umowy z Portalu świadczeniodawca otrzyma komunikat w części Portalu Świadczeniodawcy - Wiadomości i akcje.

Umowa ... - dokument wycofano z Portalu Świadczeniodawcy.

O nowej publikacji dokumentu (ponownej dla tej wersji umowy) świadczeniodawca zostanie poinformowany stosownym komunikatem:

Umowa ... - przekazany dokument wymaga poprawy.

Będzie to oznaczało, że składanie podpisów pod dokumentem i zwrot dokumentu do OW NFZ powinno dotyczyć nowego (później opublikowanego) dokumentu. W przypadku przekazywania dokumentu w postaci elektronicznej (przez portal) system zweryfikuje czy przekazywanym dokumentem jest dokument ostatnio opublikowany. Przekazanie dokumentu wcześniej opublikowanego nie będzie możliwa.

W przypadku dokumentu przekazywanego w formie tradycyjnej (dokumentu wydrukowanego i podpisanego tradycyjnie) zgodność wersji sprawdzi operator OW NFZ przyjmujący dokument.

 

Jeśli OW NFZ anuluje dokument opublikowany już w Portalu, to w Portalu będzie widoczna informacja o anulowaniu dokumentu i zwrot dla takiego dokumentu nie będzie możliwy.