Nawigacja:  »Brak tematów powyżej tego poziomu«

Zestawy produktów handlowych

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Pozycje słownika przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych są grupowane w zestawy produktów handlowych zawierających pozycje o określonym typie produktów. Przygotowane zestawy świadczeń zostaną w umowie z Funduszem przyporządkowywane do miejsc realizacji świadczeń.

 

clip0056

 

 

Strona Przegląd zestawów produktów umożliwia dodawanie, przegląd oraz edycję zestawów produktów handlowych.

 

Dla każdego zestawu może występować wiele wersji. Posługując się zestawem (wskazując konkretny zestaw np. we wniosku o umowę ZPO lub do aneksu umowy) należy podać identyfikator zestawu (Id zestawu) i numer wersji.

Najczęściej we wniosku i/lub w aneksie do umowy będzie wykorzystywana najnowsza wersja zestawu (zestawu o danym identyfikatorze) ale możliwy jest wybór z listy zestawów dowolnej, wcześniejszej wersji w celu przeglądu jego zawartości lub wykorzystania tej wersji do utworzenia nowej wersji lub nowego zestawu (o innym identyfikatorze i numerze wersji = 1). Podgląd dowolnej wersji zestawu może być również przydatny w celu zapoznania się z jego zawartością np. gdy we wniosku o umowę lub w umowie została wskazana ta wersja zestawu.

 

Sekcja Wyszukiwanie zestawów produktów służy do filtrowania zestawów produktów za pomocą filtrów:

- Nazwa;

- Id zestawu;

- Typ wyrobów medycznych: AS - aparaty słuchowe, SP - środki pomocnicze, SO - środki optyczne, PO - przedmioty ortopedyczne;

- Zawierające produkt handlowy;

- Status:

W trakcie rejestracji - zestaw przygotowywany przez realizatora, jeszcze nie przekazany do OW NFZ, jeszcze nie możliwy do wykorzystania w celu przygotowania wniosku o umowę,

Przekazany do OW - po zakończeniu przygotowania zestawu przez realizatora, po użyciu funkcji Zatwierdź. Taki zestaw może być użyty we wniosku o umowę oraz może być oceniany przez OW NFZ, w celu późniejszego użycia wniosku w umowie lub aneksie do umowy,

Pozytywnie oceniony,

Negatywnie oceniony,

Użyty w umowie - zestaw, który został przynajmniej raz użyty w umowie (w dowolnej umowie danego świadczeniodawcy);

- W umowie, Kod umowy - umożliwia ograniczenie wyświetlanej listy zestawów do tych, które występują w umowie. Wskazując kod umowy można wybrać te zestawy, które występują we wskazanej umowie.

- Aktywne: przy zaznaczonym będą wyszukane aktywne zestawy handlowe, przy odznaczonym nieaktywne;

- Ostatnia wersja zestawu: zaznaczenie oznacza wyświetlenie na liście zestawów tylko najnowszych wersji każdego z zestawów.

 

Uwaga: Należy zwrócić uwagę na właściwe używanie filtrów, np. na jednoczesne wskazanie W umowie i zaznaczenie pola Ostatnia wersja zestawu. Jeżeli we wskazanej umowie występują zestawy w wersjach, które nie są już najnowsze to taka kombinacja filtrów nie spowoduje wyświetlenia oczekiwanej listy zestawów.

 

Po prawej stronie każdego zestawu dostępny jest przycisk Szczegóły, po kliknięciu którego zostanie wyświetlone okno z danymi zestawu.

 

 

 

Zakładka Produkty w zestawie

Na zakładce Produkty w zestawie możliwy jest podgląd produktów przypisanych do zestawu.

 

clip0057

 

 

Produkty ze zmienionym kodowaniem w roku 2023/2024 są oznaczone zielonym wykrzyknikiem. Użytkownik może podejrzeć stary kod oraz nazwę najeżdzając na nie myszką.

clip0244

 

 

 

Sekcja Filtr produktów handlowych służy do filtrowania produktów w zestawie za pomocą:

- Kod wyrobu medycznego OWNFZ;

- Nazwa wyrobu medycznego;

- Nazwa wytwórcy;

- Model.

Z prawej strony każdego produktu handlowego znajduje się przycisk Usuń umożliwiający usunięcie produktu z zestawu.

 

clip0193

 

Przycisk Zatwierdź zestaw zatwierdza zestaw.

Zatwierdzenie zestawu jest rozumiane jako zakończenie przygotowywania zestawu przez realizatora i przekazanie zestawu do OW NFZ. Zestaw zatwierdzony może być wykorzystany do przygotowania wniosku o umowę (pobrany do aplikacji umożliwiającej przygotowanie wniosku o umowę – aplikacji Ofertowanie). Zestaw Zatwierdzony – przekazany do OW NFZ może być użyty w aneksie do umowy. W tym celu, w pierwszej kolejności, zestaw jest oceniany przez oddział Funduszu. Zestaw pozytywnie oceniony może zostać użyty w umowie, w aneksie do umowy. W czasie zatwierdzania zestawu jest wywoływane sprawdzenie poprawności zestawu – spełnienie wymagań obowiązującym w danym dniu. Dzień, dla którego następuje sprawdzenie jest wskazywany w polu Planowana data użycia na zakładce Szczegóły zestawu. Wypełnienie tego pola przed wywołaniem funkcji Zatwierdź zestaw jest obowiązkowe. Zalecane jest ustawienie daty odpowiadającej początkowi okresu, w którym ten zestaw ma być użyty w umowie.

 

Przycisk Usuń zestaw usuwa zestaw produktów handlowych z systemu.

 

Przycisk Weryfikacja zestawu pozwala na zweryfikowanie zestawu na wskazany dzień.

Uruchamia on mechanizm weryfikacji zestawu. Weryfikację zestawu można wykonać w dowolnym czasie, bez względu na stan zestawu (dla zestawu w trakcie rejestracji jak i dla zatwierdzonych – przekazanych do OW, pozytywnie ocenionych, występujących w umowie). Przed wywołaniem funkcji weryfikacji wymagane jest wypełnienie pola Planowana data użycia zestawu na zakładce Szczegóły zestawu. Wartość tego pola jest wykorzystywana - podpowiadana do funkcji weryfikacji zestawu. Weryfikacja – sprawdzenie poprawności zestawu będzie wykonane na wskazany dzień. Sprawdzenie może być wykonywane wiele razy, z różnymi datami. Takie postępowanie jest zalecane ze względu na fakt, że wymagania – zasady poprawności budowy zestawu zmieniają się w czasie. Zestaw, który był poprawny np. dla grudnia 2022 może nie być poprawny dla stycznia, a więc zestaw, który był poprawnie użyty w umowie na 2022 rok może nie spełniać reguł obowiązujących 1 stycznia 2023 roku.

 

clip0213

 

Podczas weryfikacji zestawu produktów handlowych ma miejsce sprawdzenie danego zestawu. Możliwe komunikaty występujące podczas sprawdzenia:

1. Liczba pozycji zestawu, z nieaktywnym kodem = X. Należy usunąć błędne pozycje lub użyć tej wersji zestawu tylko w miesiącach, dla których kody wszystkich wyrobów są aktywne.

2. Liczba pozycji zestawu, błędnie oznaczonych „Na indywidualne zamówienie” = Y. Należy usunąć błędne pozycje lub poprawić ich opis – usunąć oznaczenie „Na indywidualne zamówienie” z pozycji, dla których to nie jest dozwolone.

3. Liczba pozycji zestawu, dla których nie istnieje przynajmniej jedna pozycja z ceną nieprzekraczająca limitu (wśród pozycji nie oznaczonych jako na indywidualne zamówienie). Należy usunąć błędne pozycje lub poprawić opis pozycji lub dodać przynajmniej jedną pozycje z cena nie przekraczającą limitu.      

 

 

Przycisk Eksport zestawu służy do eksportu produktów handlowych występujących w zestawie.

 

 

Zakładka Produkty poza zestawem

Na zakładce Produkty poza zestawem wyświetlone są produkty, które są nowe i nie ujęte w żadnym z zestawów produktów handlowych..

 

clip0214

 

 

Sekcja Filtr produktów handlowych służy do filtrowania produktów poza zestawem po filtrach:

- Kod wyrobu medycznego OW NFZ;

- Nazwa wyrobu medycznego;

- Nazwa wytwórcy;

- Model;

- Naprawa: zaznaczenie oznacza wyświetlenie na liście produktów dotyczących naprawy;

- Produkty poza zestawami: zaznaczenie oznacza wyświetlenie na liście produktów tylko poza zestawami.

 

Dołączenie produktu do zestawu możliwe jest poprzez zaznaczenie znacznika, a następnie kliknięcie przycisku Dodaj produkty do zestawu.

 

clip0059

 

 

 

Kliknięcie przycisku Dodaj wszystkie produkty do zestawu pozwala na dodanie wszystkich produktów z listy do zestawu - nie ma konieczności zaznaczenia każdego produktu na pierwszej ani na kolejnych stronach przeglądu.

Po użyciu funkcji pokaże się komunikat o dodaniu zlecenia tworzenia nowego zestawu produktów handlowych.

 

 

clip0897

 

 

Zakładka Produkty poza zestawami

Na zakładce Produkty poza zestawami wyświetlone są produkty, które nie są ujęte w żadnym z zestawów produktów handlowych.

 

clip0197

 

Sekcja Filtr produktów handlowych służy do filtrowania produktów poza zestawami po filtrach:

- Kod wyrobu medycznego OW NFZ;

- Nazwa wyrobu medycznego;

- Nazwa wytwórcy;

- Model.

 

Dołączenie produktu do zestawu możliwe jest poprzez zaznaczenie znacznika, a następnie kliknięcie przycisku Dodaj produkty do zestawu.

 

clip0215

 

 

 

 

Zakładka Szczegóły zestawu

Na zakładce Szczegóły zestawu wyświetlana jest informacja na temat szczegółów zestawu produktów handlowych.

 

 

clip0058

 

Przycisk Edytuj umożliwia zmianę nazwy zestawu oraz planowanej daty użycia.

Przycisk Usuń usuwa zestaw.

Przycisk Nowy umożliwia dodanie nowego zestawu.

 

Przycisk Nowy jak umożliwia dodanie nowego zestawu bazującego na zestawie otwartym. Funkcja kopiuje zestaw tak jak to miało miejsce do tej pory, ale dodatkowo doda produkty zestawu z okodowaniem na 2024. Produkty z nowymi kodami będą dodane jako stare oraz nowe.

Po zatwierdzeniu wyboru zostanie zlecone zadanie przetworzenia. Użytkownik zostanie o tym poinformowany komunikatem.

 

clip0245

 

Po zaakceptowaniu komunikatu użytkownik może przeglądać stan zleconych zadań jako rozwijana lista Stan procesów przetwarzania zleceń (domyślnie zwinięty).

Na formatce są prezentowane dane z ostatniego miesiąca.

Przycisk Pobierz odpowiedzi pobiera odpowiedzi z serwera.

 

clip0246

 

W polu Planowana data użycia prezentowana jest data informująca o planowanym terminie wykazania zestawu produktów handlowych w umowie.

Ta data jest wykorzystywana w procesie sprawdzania czy zestaw jest poprawny – czy spełnia wymagania wynikające z przepisów, obowiązujących w danym dniu. Jest używana w funkcjach Zatwierdź zestaw i w Weryfikacja zestawu. Przed użyciem ww. funkcji wypełnienie pola Planowana data użycia jest obowiązkowe.

Wymagania dotyczące zestawu, zmieniające się czasie to:

czy kod produktu wg NFZ i kod produktu wg MZ jest aktywny na dany dzień?

czy oznaczenie flagi produktu „Na indywidualne zamówienie” jest zgodne z zasadami określonymi przez NFZ dla danego dnia?

czy jest spełniony warunek dotyczący limitu ceny – czy dla każdego kodu wyrobu wg NFZ w wykazie znajduje się przynajmniej jedna pozycja z ceną nieprzekraczającą limitu?

Po wskazaniu daty, funkcje sprawdzające będą weryfikowały spełnienie przez zestaw warunków obowiązujących w tym dniu.

 

W sekcji Umowy dotyczące zestawu wyświetla się informacja w jakiej umowie wykorzystany jest dany zestaw.

 

Informacja:

Przygotowanie zestawów świadczeniodawcy na kolejny rok z wykorzystaniem mapowania kodów.

Mapowaniem nazywamy tutaj przypisanie wartościom słownika, występującym w roku 2023, odpowiadających im kodów stosowanych w roku 2024.

 

Funkcjonalność portalu pozwoli świadczeniodawcy na utworzenie zestawu na podstawie innego – wskazanego przez operatora. Zestawy będą przygotowywane z wykorzystaniem słownika SLORT na rok 2024 i tabeli mapowania.

 

Zasady tworzenia zestawu do wykorzystania w 2024 na podstawie zestawu z roku 2023:

- Jeżeli kod nie występuje w słowniku SLORT na rok 2024 to pozycja zestawu z tym kodem zostanie pominięta

- Jeżeli kod występuje w słowniku SLORT na 2024 rok i dany kod nie występuje w tabeli mapowania to do nowego zestawu zostanie zapisana pozycja zestawu bez zmian

- Jeżeli kod występuje w słowniku SLORT na 2024 rok i dany kod występuje w tabeli mapowania (dla tego kodu wskazano tylko jeden odpowiednik) to do nowego zestawu zostanie zapisana pozycja zestawu a poprzedni kod (i nazwa) zostanie zastąpiony jego odpowiednikiem

- Jeżeli kod występuje w słowniku SLORT na 2024 rok i dany kod występuje w tabeli mapowania (dla tego kodu wskazano więcej niż jeden odpowiednik) to do nowego zestawu zostanie zapisanych „n” pozycji zestawu – dla każdej z nich poprzedni kod (i nazwa) zostanie zastąpiony jego odpowiednikiem. Przykładowo dotyczy:

P.105        U.05.01.ZO

P.105        U.05.01.TM

P.105        U.05.01.TBM

- Jeśli więcej niż jeden kod wyrobu  z 2023 mapuje się na taki sam kod wyrobu 2024 to powstaną dwa wpisy z nowym kodem (i nazwą) – realizator przed przekazaniem zestawu podejmie decyzję co do sprzedawanego asortymentu w 2023 i 2024  dla tego kodu. Przykładowo dotyczy:

P.139.RP        N.09.01.00

P.139.RW        N.09.01.00

 

W funkcji przygotowującej nowy zestaw produktów handlowych, na podstawie poprzedniego z użyciem mapowania kodów wyrobów 2023-2024, przyjęto, że jeżeli produkt handlowy o zadanym id_prod_handl, był wykazany w dwóch lub więcej zestawach produktów handlowych w roku 2023, to przy kopiowaniu drugiego (kolejnego) zestawu produkt ten zostanie uwzględniony z id_prod_handl nadanym w trakcie kopiowania pierwszego z zestawów.

 

 

Ważne: Zasady weryfikacji poprawności wykazu produktów i zestawów na rok 2023 w związku ze zmianami wprowadzonymi w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia.

Zgodnie z rozporządzeniem MZ zostały wprowadzone zmiany okodowania wyrobów medycznych – część kodów stosowanych w roku 2022 nie będzie już stosowanych w roku 2023 oraz dodano nowe kody do stosowania począwszy od roku 2023.

W umowach na 2023 rok mogą być wykazane tylko pozycje z kodami występującymi dla roku 2023. Ewentualny zestaw, w którym wystąpią pozycje z kodami niewystępującymi dla roku 2023 (obowiązującymi tylko do roku 2022) będzie zestawem niepoprawnym i nie może być użyty w umowie na rok 2023. Proces przygotowania zestawu produktów handlowych

 

Sposób weryfikacji „czy zestaw może być użyty od 01.01.2023?”

Dla analizowanego zestawu ustawić „Planowaną datę użycia zestawu = 01.01.2023 (patrz: zakładka Szczegóły zestawu).

Wykonać funkcję weryfikacji zestawu (patrz: Weryfikacja zestawu).

Wywołana funkcja weryfikacji sprawdzi każdą pozycję analizowanego zestawu, uwzględniając następujące warunki:

czy kod produktu występuje w słowniku dla wskazanej daty, w tym przypadku dla 01.01.2022;

czy oznaczenie „wykonywany na indywidualne zamówienie” jest zgodne ze słownikiem (dotyczy pozycji, która wg słownika NFZ dopuszcza stosowanie takiego oznaczenia);

czy jest spełniony warunek dotyczący limitu ceny – czy dla każdej wartości kodu występuje w zestawie przynajmniej jedna pozycja z ceną nieprzekraczającą limitu wskazanego w rozporządzeniu MZ.

Pozycje błędne należy usunąć lub poprawić:

pozycje z kodami niewystępującymi dla wskazanej daty – należy usunąć;

pozycje niespełniające warunku dotyczącego limitu ceny należy poprawić (korygując cenę, dodając do zestawu produkt z danym kodem ceną poniżej limitu) lub usunąć, jeżeli taka poprawa nie jest możliwa;